مصالح سنگی چند نوع هستند؟

مصالح سنگی براساس معیارهایی به دو نوع تقسیم می شوند :

ریزدانه ها : ریزدانه ها همان ماسه ها هستند که در کارخانجات بر اثر انجام فرآیند به ماسه تبدیل می شوند.

درشت دانه ها : درشت دانه ها شن ها را شامل می شوند و این شن ها از طبیعت به دست می آیند. درشت دانه ها در ساخت بتن ها و یا تولید پرتوها به شکل هسته ای کاربرد دارند و خود شامل 2 دسته طبیعی ( شامل : سرپانتین، هماتیت، باریت و لیمونیت ) و مصنوعی ( شامل : فولاد و آهن آلات و... ) می باشند.

درشت دانه ها دارای سایزهایی از 4 میلی متر هستند و حتی اندازه برخی از آن ها به 50 میلی متر هم می رسد و در موارد کمی دیده شده که ابعاد آن ها به 254 میلی متر هم رسیده است. محصولات بتنی باید سخت، تمیز و مقاوم و به نحوی باشد که تحت تاثیر جو محیط قرار نگیرد که برجسته یا فشرده شود.

جنس شن ها عموما از سنگ های سیلیسی و یا آهک سخت می باشد. وزن شن ها به 3 گروه سبک و معمولی و سنگین طبقه بندی شده اند.

سنگ دانه ها برای انبار شدن باید چه شرایطی داشته باشند؟

برای انبار سنگ دانه ها لازم است درجه پاکی آن ها را سنجید، به طوری که سبب آلودگی محیط نشوند.

برای انبار سنگ دانه ها باید ابعاد و سایز سنگ ها را در نظر گرفت و براساس سایز آن ها را در جای مناسب قرار داد.

چگونه می توانیم علاوه بر استفاده از شن و ماسه های مخلوط در طبیعت، به رودخانه ها هم کمک کنیم ؟

شن و ماسه ها بعنوان یکی از اصلی ترین مواردی هستند که در ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند اما این روزها هر از گاهی اخباری از خرابی و نابودی این محل ها به گوش می رسد. اما با این وجود نمی توان کار تولید شن و ماسه را کنار گذاشت زیرا اگر این روند تولید متوقف شود، راه دیگری برای جبران آن وجود ندارد. برای حل این مشکل باید به دنبال یک راه اساسی و صحیح باشیم و در نظربگیریم که تنها راه تولید شن و ماسه استفاده و بهره برداری بیش از حد از سطح رودخانه ها نیست. در طول سال های گذشته این کار آن قدر تکرار شده که تمامی سنگ هایی که در داخل رودخانه ها بوده اند کاملا از بین رفته اند و باید گفت که هزاران سال زمان لازم است تا مجددا این سنگ ها تشکیل شوند.

کارشناسانی که در این زمینه فعالیت دارند، معتقدند که باید تولید شن و ماسه بصورت بهره برداری از سطح رودخانه ها متوقف شود و به جای رودخانه ها از کوه ها برای تولید شن و ماسه استفاده شو.د آن ها این کار را راه نجاتی برای رودخانه ها می دانند. با کاهش بارش های سالیانه در سراسر کشور رودخانه ها دارای ( آورد ) کم تری شده اند و آن مقدار کمی هم که در سطح رودخانه ها ایجاد شده، اگر توسط افراد برای تولید شن و ماسه مورد استفاده قرار گیرد، در نهایت با نابودی رودخانه ها روبه رو خواهیم شد.

در گذشته مجوزکار برای برداشت شن و ماسه از سطح رودخانه ها توسط استانداری ها صادر می شد اما با گذشت زمان این مسئولیت به سازمان صنعت، معدن و تجارت سپرده شد و امروزه افراد برای بهره برداری از رودخانه ها باید مجوزهای لازم را از این سازمان دریافت کنند.

عواملی مانند کم بودن بارش ها و کم بودن مقدار آورد رودخانه ها باعث شده اجازه برداشت از رودخانه ها تا حد زیادی داده نشود و همین امر موجب تعطیلی کارخانه های تولید شن و ماسه شده است. یکی از مسئولان فعال در این زمینه اظهار دارد استان خوزستان دارای منابع خوبی از شن و ماسه های رودخانه ای است، اما با وجود گرد و غبارهای هر ساله در این استان کار کمی دشوار می شود. البته باید در نظر گرفت که این شن و ماسه ها در داخل آب قرار دارند نه در معرض هوای آلوده و از طرفی دیگر زمانی که در کارخانه ها کار بر روی آن ها انجام می گیرد تا حدودی این آلودگی ها از بین می روند.

بنابراین لازم است راهکارهایی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و بیکاری افرادی که قبلا در این کار بوده اند و نیزحفظ سلامت محیط زیست ارائه شود.